Sposoby radzenia sobie ze stresem

0
49
Sposoby radzenia sobie ze stresem

Stres często nie daje spać, sprawia, że zamartwiamy się od bladego świtu do zmierzchu, wpędza nas w przygnębienie. Jak z nim walczyć? Jak radzić sobie ze stresem, aby wrócić do równowagi?

Czym jest stres?

Samo pojęcie stresu jest w mniejszej lub większej mierze znane każdemu z nas, nie ulega też wątpliwości, że wszyscy go odczuwamy – choć oczywiście o różnej częstotliwości i intensywności. Stres to po prostu reakcja obronna organizmu na wybrane zdarzenia czy okoliczności, które z kolei obciążają i zakłócają jego naturalną równowagę. Zazwyczaj powodem wystąpienia stresu są stresory, do których organizm nie może się zaadaptować.

Wspomniane stresory to nic innego jak źródła stresu. Dzieli się je na:

  • codzienne utrapienia
  • stresory poważne
  • stresory katastrofalne

Należy pamiętać, że to, co dla kogoś jest „jedynie” codziennym utrapieniem, dla drugiej osoby może być stresorem poważnym i odwrotnie – wszystko zależy bowiem od indywidualnych uwarunkowań organizmu oraz skuteczności działania mechanizmów obronnych, czyli odporności na stres.

Sposoby radzenia sobie ze stresem

Skutki nadmiernego stresu są bardzo uciążliwe – mogą to być:

  • drażliwość
  • nerwowość
  • kłopoty z koncentracją czy zebraniem myśli
  • problemy ze snem
  • apatia
  • obniżenie samooceny
  • zły nastrój
  • uczucie niepokoju

Aby pozbyć się negatywnych objawów stresu warto wiedzieć, jak radzić sobie ze stresem.

1. Ćwiczenia oddechowe

Przede wszystkim warto wykonywać ćwiczenia oddechowe, dzięki którym pogłębisz oddech, zrelaksujesz mięśnie i wyciszysz umysł. Weź głęboki wdech, licząc do 3, zatrzymaj go na kolejne 3 sekundy i wypuść, licząc do 6. Zacznij od 5 minut dziennie, a potem stopniowo wydłużaj sesje.

2. Medytacja

Gdy nauczysz się prawidłowo oddychać i uznasz, że tego typu ćwiczenia sprawiają Ci przyjemność i relaksują Cię – pójdź o krok dalej i wypróbuj ćwiczenia medytacyjne. Medytacja to świetny sposób, aby nauczyć się, jak radzić sobie ze stresem. Możesz skorzystać z medytacji prowadzonej przy pomocy aplikacji mobilnej. To prosty wstęp do świata zen.

3. Sport

Kolejne sposoby radzenia sobie ze stresem to sport i umiarkowana aktywność fizyczna, np. spacer. Jeśli masz swoją ulubioną dyscyplinę – koszykówkę, rower, basen, jogging, badminton czy tenis – staraj się jak najczęściej ją uprawiać. Jeśli nie czujesz się dobra w sportach, zacznij więcej chodzić. Już 30 minut spaceru dziennie wpływa korzystnie na nasze zdrowie. Jak radzić sobie ze stresem, gdy nie mamy czasu na aktywność?

4. Zdrowy sen

Chociaż stres może powodować problemy ze snem, postaraj się wprowadzić kilka wieczornych rytuałów, które pozwolą Ci szybciej zasnąć i przespać całą noc. Weź relaksującą kąpiel, nałóż maseczkę na twarz i zrób automasaż (na YouTube znajdziesz mnóstwo filmików instruktażowych), zamiast przeglądać social media przeczytaj rozdział książki. I pod żadnym pozorem nie pij alkoholu! Nawet kieliszek wina „na sen” to bardzo zły pomysł.

5. Zwiększ odporność na stres z suplementami diety

Warto spróbować suplementów, które pomagają budować odporność na stres. Tak działa między innymi korzeń Ashwagandhy, wykorzystywany od wieków w tradycji ajurwedyjskiej.

Artykuł sponsorowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here